novі-pravila-gri-vіd-ukravtodoru

Укравтодор вводить нові правила гри у дорожній галузі

Минулого тижня презентували проєкт Методології закупівель на основі якої має готуватися уся тендерна документація Укравтодору. Типова тендерна документація покликана попереджати ризики у роботі з підрядниками та перешкоджати «тендерним тролям», які зумисно блокують проведення важливих для галузі державних закупівель.

В чому проблема

Очоливши Укравтодор в кінці листопада минулого року її керівник Олександр Кубраков отримав ключову задачу — оновити 4 тис. км доріг державного значення. Для цього потрібно 85 млрд грн фінансування та щоб усі учасники процесу відпрацювали на 100% — бізнес, структурні підрозділи, інші державні установи.

Зрив будівельного сезону через роботу так званих «тендерних тролів» було визначено як одну із реальних загроз.

Поруч із тим, було очевидно, що закупівлі — класичне гніздо корупції. В Укравтодорі шукали інструмент, який би дозволив впорядкувати розробку тендерної документації службами автомобільних доріг в областях, допоміг мінімізувати корупційні ризики та захистив Укравтодор від втрати часу та коштів через недобросовісних підрядників. Таким інструментом стала типова тендерна документація, а слідом за нею впровадимо типові договори.

Що таке типова тендерна документація

Типова тендерна документація ґрунтується на уніфікованому підході до роботи з підрядниками. Для бізнесу — це гарантія прозорих умов участі у тендері, відкритої конкуренції та додатковий захист від тендерних тролів, а для Укравтодору — можливість краще контролювати якість ремонтних робіт та надійність підрядних організацій. Бо державні закупівлі в основі своїй — це змагання ціною, а це породжує маніпуляції із якістю. Щоб на старті відсікти тих, хто готовий давати ціну нижче собівартості заради авансу, і точно не готовий нести відповідальність за якість виконаних робіт — необхідно обрати підрядників які вже мають достатню кваліфікацію.

Методика — це лінійка, за допомогою якої у рамках торгів оцінюються потенційні підрядники. Зрозуміло, що за визначеними параметрами підійдуть не всі, і цілком логічна критика з їхнього боку. Якщо компанія ще минулого літа заливала асфальт у котеджному містечку, у неї практично немає шансів пройти кваліфікаційні вимоги Укравтодору для виконання робіт на трасах міжнародного значення. Та досвід можна здобути, долучаючись до тендерів на дороги місцевого значення, працюючи в субпідряді або альянсі з іншими, більш досвідченими компаніями.

Підрядні компанії чітко розуміють, що від них очікується.

Як це працює в світі

Система Італії, і Європейського союзу в цілому — це ранжування і заохочення компаній до розвитку. Малий бізнес не допускають до великих інфраструктурних об’єктів, однак надають їм умови, щоб з часом ці компанії могли рости і масштабуватися. У такий спосіб не відбувається дискримінації малого бізнесу (хоч його і не допускають, фактично, до великого будівництва). Цю модель, частково, ми впроваджуємо і в Україні.

Це добре видно на прикладі Чехії, де ранжування підрядників відбувається у відповідності до класу доріг. Окрема увага — на дотриманні підрядниками гарантійного терміну. Наявність якісних доріг з довгим терміном експлуатації у цих країнах говорять самі за себе.

У підготовці Методології ми перш за все орієнтувалися на приклади ЄС та США, та днями мав розмову із ветераном дорожньої галузі, та за його словами навіть у Радянському союзі існувало ранжування компаній, які виконували дорожні роботи на місцевому, республіканському чи всесоюзному рівні, бо це перш за все, питання відповідальності.

Що вже є

Доба «дикого капіталізму» дійшла кінця, потрібно аби ринок працював за принципами вільної економіки та мав чіткі межі та правила, зрозумілі всім гравцям.

Те що ми бачимо вже зараз, кількість оскаржувань та вимог/скарг вже змінилася на краще, у порівнянні з минулим роком.

Але ще важливіше за кількісні показники — якісні.

Бо головна задача Укравтодору — оновлення доріг. Для цього потрібне фінансування, реальні потужності бізнесу та контроль якості. Впровадження жорстких кваліфікаційних вимог у дорожній галузі можна порівняти із дипломом та реальним досвідом хірурга. Ніхто не довірить себе недосвідченому лікарю, то й і ми не можемо довірити дороги компаніям, які не мають достатньої кваліфікації у будівництві доріг державного значення.

Що далі

Укравтодор розробив Методологію щодо особливостей здійснення закупівель робіт з будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) та послуг з поточного ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, з проєктом документу можна ознайомитися тут.

Після презентації проєкту документу починається формальний процес громадського обговорення на основі робочої групи Мінекономрозвитку. Проєкт враховує нову редакцію закону Про публічні закупівлі, яка вступить в дію 19 квітня.

Олександр Кубраков, керівник Укравтодору

Посилання на джерело

Укравтодор вводить нові правила гри у дорожній галузі

/Новини

Минулого тижня презентували проєкт Методології закупівель на основі якої має готуватися уся тендерна документація Укравтодору. Типова тендерна документація покликана попереджати ризики у роботі з підрядниками та перешкоджати «тендерним тролям», які зумисно блокують проведення важливих для галузі державних закупівель.

В чому проблема

Очоливши Укравтодор в кінці листопада минулого року її керівник Олександр Кубраков отримав ключову задачу — оновити 4 тис. км доріг державного значення. Для цього потрібно 85 млрд грн фінансування та щоб усі учасники процесу відпрацювали на 100% — бізнес, структурні підрозділи, інші державні установи.

Зрив будівельного сезону через роботу так званих «тендерних тролів» було визначено як одну із реальних загроз.

Поруч із тим, було очевидно, що закупівлі — класичне гніздо корупції. В Укравтодорі шукали інструмент, який би дозволив впорядкувати розробку тендерної документації службами автомобільних доріг в областях, допоміг мінімізувати корупційні ризики та захистив Укравтодор від втрати часу та коштів через недобросовісних підрядників. Таким інструментом стала типова тендерна документація, а слідом за нею впровадимо типові договори.

Що таке типова тендерна документація

Типова тендерна документація ґрунтується на уніфікованому підході до роботи з підрядниками. Для бізнесу — це гарантія прозорих умов участі у тендері, відкритої конкуренції та додатковий захист від тендерних тролів, а для Укравтодору — можливість краще контролювати якість ремонтних робіт та надійність підрядних організацій. Бо державні закупівлі в основі своїй — це змагання ціною, а це породжує маніпуляції із якістю. Щоб на старті відсікти тих, хто готовий давати ціну нижче собівартості заради авансу, і точно не готовий нести відповідальність за якість виконаних робіт — необхідно обрати підрядників які вже мають достатню кваліфікацію.

Методика — це лінійка, за допомогою якої у рамках торгів оцінюються потенційні підрядники. Зрозуміло, що за визначеними параметрами підійдуть не всі, і цілком логічна критика з їхнього боку. Якщо компанія ще минулого літа заливала асфальт у котеджному містечку, у неї практично немає шансів пройти кваліфікаційні вимоги Укравтодору для виконання робіт на трасах міжнародного значення. Та досвід можна здобути, долучаючись до тендерів на дороги місцевого значення, працюючи в субпідряді або альянсі з іншими, більш досвідченими компаніями.

Підрядні компанії чітко розуміють, що від них очікується.

Як це працює в світі

Система Італії, і Європейського союзу в цілому — це ранжування і заохочення компаній до розвитку. Малий бізнес не допускають до великих інфраструктурних об’єктів, однак надають їм умови, щоб з часом ці компанії могли рости і масштабуватися. У такий спосіб не відбувається дискримінації малого бізнесу (хоч його і не допускають, фактично, до великого будівництва). Цю модель, частково, ми впроваджуємо і в Україні.

Це добре видно на прикладі Чехії, де ранжування підрядників відбувається у відповідності до класу доріг. Окрема увага — на дотриманні підрядниками гарантійного терміну. Наявність якісних доріг з довгим терміном експлуатації у цих країнах говорять самі за себе.

У підготовці Методології ми перш за все орієнтувалися на приклади ЄС та США, та днями мав розмову із ветераном дорожньої галузі, та за його словами навіть у Радянському союзі існувало ранжування компаній, які виконували дорожні роботи на місцевому, республіканському чи всесоюзному рівні, бо це перш за все, питання відповідальності.

Що вже є

Доба «дикого капіталізму» дійшла кінця, потрібно аби ринок працював за принципами вільної економіки та мав чіткі межі та правила, зрозумілі всім гравцям.

Те що ми бачимо вже зараз, кількість оскаржувань та вимог/скарг вже змінилася на краще, у порівнянні з минулим роком.

Але ще важливіше за кількісні показники — якісні.

Бо головна задача Укравтодору — оновлення доріг. Для цього потрібне фінансування, реальні потужності бізнесу та контроль якості. Впровадження жорстких кваліфікаційних вимог у дорожній галузі можна порівняти із дипломом та реальним досвідом хірурга. Ніхто не довірить себе недосвідченому лікарю, то й і ми не можемо довірити дороги компаніям, які не мають достатньої кваліфікації у будівництві доріг державного значення.

Що далі

Укравтодор розробив Методологію щодо особливостей здійснення закупівель робіт з будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) та послуг з поточного ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, з проєктом документу можна ознайомитися тут.

Після презентації проєкту документу починається формальний процес громадського обговорення на основі робочої групи Мінекономрозвитку. Проєкт враховує нову редакцію закону Про публічні закупівлі, яка вступить в дію 19 квітня.

Олександр Кубраков, керівник Укравтодору

Посилання на джерело