rinok-zhitla-zreaguvav-na-pandemіyu-posilennyam-zaxodіv-bezpeki-і-prognozuє-zrostannya-cіn

Ринок житла зреагував на пандемію посиленням заходів безпеки і прогнозує зростання цін

Карантин — дуже непростий час для бізнесів, де онлайн продажі практично неможливі. Ринок житла — один з таких. Непростий це час і для інвесторів, стурбованих, як вплинуть заходи, що вживаються державою для захисту від епідемії COVID-19, на ціни, а також будівництво будинків і квартир. Як справляються з карантином забудовники Києва і області, як почувають себе відділи продажів в перший тиждень карантину і чи вплине пандемія на ціни і темпи будівництва.

«Віддалений режим» — не для всіх

Зараз частина девелоперів вже працює у віддаленому режимі. Потрібно віддати належне: зазвичай досить консервативний та інертний бізнес забудовників в цей раз показав оперативну реакцію на події. Це — хороший знак розвитку бізнесу в плані швидкості прийняття рішень. З іншого боку, далеко не всі підрозділи компаній пішли працювати з дому. Що залишилися в офісі, вживають заходів з дезінфекції.

Як правило, вдома на карантині працюють відділи маркетингу і PR, їм подібні, тобто всі, чия робота може жорстко не прив’язуватися до присутності в офісі або на об’єкті. Співробітники отримали віддалений доступ до робочих місць, вся комунікація відбувається on-line або в телефонному режимі. Відділи продажів працюють як в форматі віддаленого консультування, так і як і раніше відкриті для відвідування, але з запропонованими заходами безпеки.

Так, прес-служба ХК «Київміськбуд» повідомила, що всі працюють в штатному режимі. Центральний офіс і відділи продажів відкриті, менеджери консультують і продають нерухомість.

Продовжують працювати відділи продажів «Інтергал-Буд» — в повноцінному режимі та в повному складі.

«Наші відділи продажів працюють за звичайним графіком і також забезпечені всіма необхідними захисними засобами. Правда, заради безпеки — по одному менеджеру в кожному відділі. Решта — працюють віддалено: консультують по телефону, комунікують у всіх можливих месенджерах, обробляють запити з мережі і сайтів житлових комплексів. Останній тиждень — то час, коли люди стали більше проводити час в гаджетах і ми це відчули, — повідомляє KV Сергій Кучер, генеральний директор компанії Edelburg Development. — Також велика частина співробітників back office працює у віддаленому режимі. Всі залишаються на зв’язку і виконують свої обов’язки».

У компанії-регіональному забудовника CBS Holding, за даними Ярослави Чапко, директора з продажу та маркетингу, також все відділи продажів поки працюють в штатному режимі. Компанією вжиті заходи, покликані забезпечити безпеку роботи.

Деякі компанії повністю відмовилися від роботи offline. Так, компанія «ОБРІЙ» з 17 березня перевела роботу персоналу центрального офісу в віддалений формат. Офіси відділів продажів працюють виключно в режимі online-консультацій.

Чи не першою компанією, яка консультує ринок нерухомості і активно працює із забудовниками, яка ввела віддалений формат роботи, стала SQM Experts. Ще за тиждень до офіційного карантину співробітники були відправлені на віддалений режим, а комунікації переведені online.

«Наша робота в цілому заснована на аналізі даних статистики. У ситуації, яка склалася, ми дуже уважно стежили за розвитком ситуації з вірусом в світі, аналізували цифри і динаміку. І вважаємо, що є певний досвід західних країн, який потрібно і важливо впроваджувати вчасно, — каже Женя Баглай, концептолог, засновник компанії SQM Experts. — Саме тому ми повністю перейшли в дистанційний режим роботи, розробили правила і формат. Слід серйозно ставитися до карантину, обмежити офлайн-спілкування до мінімуму, уникати людних місць. Правила карантину слід сприймати не як рекомендації або побажання, а як серйозні дисциплінарні вимоги. На кону — безпека ваша і ваших партнерів».

Зараз, за ​​словами Жені Баглай, більшість компаній, з якими працює її консалтингова компанія, перевели офіси на дистанційну роботу. При цьому спаду в комунікаціях немає — всі розуміють ситуацію і спокійно працюють, використовуючи сучасні засоби зв’язку.

Складна ситуація підштовхнула девелоперів до подальшого розвитку цифровізації бізнесу. Багато компаній перейшли в телефонне або online-консультування.

Анна Лаєвська, комерційний директор компанії «Інтергал-Буд», розповіла про план дій компанії з продажів і роботі відділів продажів на найближчий час. У нього входить заочне консультування і експонування об’єктів в режимі online.

Вся актуальна інформація представлена ​​в новому Телеграм-каналі компанії, там же будуть спеціальні умови і акції. Індивідуальну консультацію можна отримати також по телефону або в Skype. Заявку на обрану квартиру легко залишити, заповнивши google-форму. У центральному відділі продажів компанії також працює сучасна VR-кімната, в якій покупець може віртуально погуляти по флагманському проекту бізнес-класу INTERGAL CITY.

«Ми змінюємо порядок організації переглядів демонстраційних квартир. Для всіх покупців в телеграм-каналі будуть доступні оглядові online-екскурсії по всім нашим шоу-румам, — повідомила Анна Лаєвська. — Ми повністю відмовилися від групових переглядів, однак готові проводити індивідуальні тури за попереднім записом і відповідно до рекомендацій МОЗ. Більш того, пропонуємо покупцеві спеціальні антикризові вигідні умови покупки по кожному комплексу окремо. У нас продовжує діяти система тривалої розстрочки від забудовника з можливість погасити її достроково без штрафних санкцій».

Спілкування з клієнтами в CBS Holding, за словами Ярослави Чапко, максимально переведено в online-режим. Потенційні покупці можуть задати будь-яке питання он-лайн в одному з месенджерів, при необхідності отримати консультацію, планування, записатися на перегляд на зручний для них час. «Ми підготували для наших інвесторів, а також для всіх тих, хто цікавиться нашими проектами і нерухомістю в цілому, цікаві матеріали, огляди, які плануємо публікувати в соціальних мережах протягом періоду карантину. Так ми підтримуємо контакт з потенційними покупцями, не даємо приводу забути про нас», — зазначила Чапко.

Дуже оперативно відреагував на карантин найбільший в Україні пошуковик нерухомості ЛУН, полегшивши відділам продажів ЖК комунікацію з покупцем. З огляду на необхідність забудовників працювати з покупцями дистанційно, команда ЛУН додала на сайті, на сторінці об’єкта можливість зв’язатися з забудовникіом по VIBER і SKYPE. Тимчасово прибрали функцію «Записатися до відділу продажів». І робота по змінам в зв’язку з карантином триває в активному режимі.

Тотальна дезінфекція

Працюючі відділи продажів забудовників проводять посилені санітарні заходи. У хід йдуть практично всі заходи щодо санітарної безпеки — від вологого прибирання до САНІТАЙЗЕРА в офісах.

В «Київміськбуді» у відділах продажів регулярно проводять дезінфекцію і санобробку поверхонь столів і підлоги, регулярне провітрювання. На ресепшені компанія розмістила САНІТАЙЗЕР для гігієни рук. На поверхах центрального офісу додатково встановлені диспенсери зі знезаражувальною рідиною. У кабінетах є засоби для дезінфекції шкіри. На вході в компанію можна поміряти температуру пірометром.

Деякі компанії посилили заходи безпеки ще до скасування транспортного сполучення. За даними Ангеліни Деревльової, директора з маркетингу та продажу ЖК бізнес-класу RiverStone, співробітники офісу не користуються громадським транспортом. Доставка необхідного — тільки через кур’єрів з індивідуальними засобами захисту. Офіс забезпечений антисептиками, співробітники, як і потрібно, регулярно миють руки і проводять інші санітарні заходи.

У відділах продажів «Інтергал-Буд» посилили заходи безпеки. Проводять постійна вологе прибирання за графіком з обробкою всіх поверхонь антисептичними засобами, кварцування приміщень. Є індивідуальні заходи захисту для співробітників та покупців (маска, антисептики, вітаміни).

У компанії Perfect Group всіх співробітників забезпечили необхідними засобами захисту: медичними масками, респіраторами та засобами для дезінфекції. Дотримуються всі запобіжні заходи в умовах карантину, а також щодня вимірюється температура всім працівникам. Більш того, компанія почне співпрацю з медичними установами для допомоги в придбанні необхідних медикаментів, засобів захисту і обладнання.

Ліди, дзвінки, перегляди, угоди — що сьогодні?

Як всякий форс мажор, карантин вибив ринок житла зі звичної колії. Дивимося на ситуацію з лідами, дзвінками, переглядами і угодами. Поки ситуація з кількістю цільових дзвінків в відділи продажів різна, цілком зробити висновки девелопери зможуть пізніше. Так, за даними Олексія Коваля, керівника проектів Perfect Group, в компанії спостерігається незначний спад дзвінків, до 5-10% відсотків.

У регіональному CBS Holding, як повідомила Ярослава Чапко, кількість цільових дзвінків ще на рівні докарантинного періоду.

У ЖК River Stone (бізнес-клас) кількість дзвінків і візитів почала стрімко скорочуватися разом з ростом курсу долара, повідомила Ангеліна Деревльова.

Костянтин Новофастівський, керівник MarketCall Україна, який працює із забудовниками по наданню цільових дзвінків, в цілому відзначає навіть зростання цільових дзвінків. Зараз у компанії з огляду на карантин залишилося 8 ЖК від трьох забудовників.

«Багато відділів продажів закрилися на карантин і зупинили активні рекламні кампанії. Як результат, трафік розподіляється між «Київміськбудом», «Інтергал-буд» і іншими, хто не здається. Плюс, через стрибок долара, динаміка дзвінків не впала. Так, хтось із покупців передумав, але є багато тих, хто дуже зацікавлений в покупці, поки забудовники не перерахували гривневу ціну згідно з новим курсом долара», — відзначає експерт. На 17 і 18 березня, за даними Костянтина Новофастівського, кількість цільових дзвінків навіть вище середньо лютневих показників.

При цьому, девелопери спостерігають зростання відвідуваності сайтів.

«Сильно збільшилася відвідуваність сайту компанії і сайтів наших об’єктів. Особливо це актуально для ЖК «Лебединий», ЖК Terracotta, а також нових проектів, — говорить Олексій Коваль. — Дуже цікавий тренд — люди шукають або квартири в будинках на фінальній стадії, або вибирають зовсім на перспективу».

Очікувано, покупці стали менше бувати у відділах продажів. Але великі компанії все ж, кажуть, що відвідувачі є. Так, за даними прес-служби «Київміськбуду», люди продовжують відвідувати відділи продажів холдингу. Скорочення відвідувачів відзначили в Perfect Group і в CBS Holding. Online-комунікації виручають. Але менеджери продовжують активно працювати з покупцями.

А ось з угодами на тлі зростання долара ситуація поки виглядає підбадьорливо. Як зазначає Ангеліна Деревльова, «кількість угод (на понеділок, 16 березня) не скоротилася — поки працюємо за старими домовленостями». Але на думку фахівця, швидше за все на цьому тижні продажі зупиняться — паніка зробить свою справу.

У Perfect Group зараз — збільшення кількості угод.

«Особливо зріс попит на 3х-кімнатні квартири, — каже Олексій Коваль. — Поки важко простежити причини: це і бажання вкласти гроші, і невпевненість в банківських інструментах, і навіть наявність вільного часу».

Будівництво: поки все за планом

Поки компанії ведуть будівництво своїх об’єктів. Виконуються роботи за графіком на майданчиках ХК «Київміськбуд». Ведуть всі будівельні роботи ведуться за графіком проекту виконання робіт в Edelburg Development.

Обіцяють вчасно, як планувалося, ввести в експлуатацію об’єкти Perfect Group.

«У компанії достатньо фінансових ресурсів, затримок поставки будматеріалів немає: компанія тримає руку на пульсі і провела переговори з усіма ключовими постачальниками. Продаж нерухомості в новобудовах не припинилася. А з огляду на ситуацію на валютному ринку і в банківському секторі, купувати житло вигідно саме зараз», — відзначає Олексій Коваль.

В «Інтергал-Буд» також забезпечена можливість добудувати і вчасно здати об’єкти. «Ми як забудовник прекрасно розуміємо, що люди хочуть купувати по-справжньому ліквідний продукт, який не знеціниться через курсових коливань. Імовірність падіння попиту на наших об’єкти вкрай низька. Для покупця є три ключових маркера проекту: висока якість будівництва (сертифіковані матеріали, надійні підрядники, використання інноваційних продуктів), концепт проекту (локація, інфраструктура в складі і поза проектом, благоустрій), а також надійність забудовника і ЖК. У компанії «Інтергал-Буд» достатньо коштів для продовження будівництва і своєчасної здачі об’єктів. Незалежно від темпів продажів і ситуації з карантином», — говорить Анна Лаєвська. Більш того, до 31 березня компанія зафіксувала за своїми столичним новобудовам курс долара 25,5 грн.

Доводиться девелоперам і вести «анти панічну» роботу. «Зараз наші менеджери активно працюють як з існуючими інвесторами, так і з новими клієнтами. Якщо в першому випадку у покупців просто паніка, і їх необхідно заспокоїти, пояснити, що об’єкти обов’язково будуть добудовані, то з другими ситуація складніша. З одного боку, вони розуміють, що час для інвестицій саме правильний, але страх невизначеності поки що переважає», — резюмує Ярослава Чапко.

Час заробити?

Як завжди, є ті, хто від кризи втрачають, і ті, хто заробляють. Настає час спекулянтів — тих, хто не піддається кризовим настроям, а шукає можливості для заробітку, впевнена Ярослава Чапко.

 «Ціни на новобудови ще докризові, а долар виріс на 12-15%. Після закінчення карантину зростання цін на новобудови буде неминучим, що забезпечить спекулянтам непогану прибутковість», — відзначає експерт.

«Тому, з огляду на ситуацію на валютному ринку і в банківському секторі, інвестувати в нерухомість вигідно зараз», — вважає Сергій Кучер.

Продаватися будуть, за прогнозами Олексія Коваля, об’єкти на високій стадії готовності у топових девелоперів, попит на них є. При цьому, квартири будуть дорожчати, тому що в собівартості квадратного метра є частина імпортних складових.

«Собівартість квартир при будь-якому курсі буде не менше 650-700 $ для комфорт класу, і понад 1000 $ для бізнесу класу, — акцентує керівник проектів Perfect Group. — Це мінімальна сума, у скільки обійдеться квадратний метр для забудовника».

З урахуванням всіх факторів, у компанії Perfect Group — позитивний для ринку прогноз: падати в ціні житло не буде. Зате зараз відкрито вікно можливостей для покупців — люди можуть вигідно придбати квартири сьогодні, поки девелопери не поміняли ціни.

Що буде з цінами? Зростання долара, як правило, завжди впливає на ціноутворення на «первинці». За спостереженнями Ярослави Чапко, проекти в бізнес- і преміум-класах завжди номінують ціну у валюті, тому зниження курсу гривні до долара відповідно буде відображено в зростанні гривневих цін. Деякі регіональні ринки номінують ціни у валюті навіть для проектів комфорт і економ класів. Тому, варто очікувати зростання гривневих цін і для проектів бюджетного сегмента.

«Період тривалого падіння гривні протягом 2014-2018 років дозволяє виявити певні тренди первинного ринку нерухомості, які спостерігалися протягом цього періоду, — зазначає фахівець. — Швидше за все, в цьому році ми будемо спостерігати схожі тенденції.

  1. Зростання цін первинного ринку практично у всіх сегментах відбувався непропорційно зростанню курсу долара до гривні. Тобто, темпи зростання цін були істотно менше, ніж темпи зростання долара до гривні.
  2. Зростання цін первинного ринку відбувалося з лагом від 1 до 2 тижнів після кожного стрибка долара. За цей період девелопери спостерігали за попитом і відповідно коректували свої цінові пропозиції.
  3. Зростання гривневих цін компенсувалося різними акційними пропозиціями — від розстрочки на довгий термін в прямих знижок, які доходили до 30% (звичайно, припускаємо і «креативну» роботу маркетологів, які сумлінно працювали над лідогенерації, заманюючи покупців до відділів продажів «скаженими знижками» , які в реальності виявлялися спеціальними умовами для 1-2 квартир).
  4. Хвилеподібний попит на квартири, особливо бюджетного сегменту, після кожного валютного стрибка».

При цьому девальвація гривні традиційно привертала більше покупців на ринок новобудов. Це 2 категорії:

  • ті, у кого заощадження в валюті і вони шукали приміщення для власного використання. Вони намагаються придбати квартиру до того, як девелопери переглянуть гривневі ціни.
  • інвестиційні спекулянти — заробіток на нерухомості давно став окремою галуззю підприємництва. Якщо в минулому році інвестиційні спекулянти працювали в сегменті ОВДП, то в цьому році є всі шанси їх побачити на первинному ринку житла — цінові коливання дають прекрасну можливість заробити від 20-30% річних, за умови інвестицій в надійні забудови.

Дуже ризикують проекти на ранніх стадіях девелопменту. З таких проектів виграють ті, які покажуть динаміку будівництва. На них, впевнена Ярослава Чапко, доведеться левова частка попиту, переважно спекулятивного.

Випробування на антикрихкість

Наш ринок нерухомості не раз переживав кризи. Пам’ятні всім наслідки світової кризи і 2008 року, недавні 2014-2015 з війною і обвалом гривні, обвалом банківської системи і анексією Криму.

«Обидва ці періоди, незважаючи на крайню складність ситуації, дали багато первинному ринку нерухомості. Вони навчили забудовників вибудовувати стратегію роботи в непростих ситуаціях, спираючись на платоспроможний попит. І ці стратегії пройшли випробування: стало зрозуміло, що модель «залучайте гроші інвестора і будуйте за їх рахунок» себе зжила, прийшов час фінансово грамотного девелопмента і клієнтоорієнтованого сервісу, — говорить Анна Лаєвська. — Варто визнати, що до епідемії не був готовий ніхто. Ми ще не відчули реальних наслідків, з якими бореться Китай, Італія, Німеччина та інші країни. Тимчасові труднощі, пов’язані з превентивними заходами захисту — абсолютно правильне і виважене рішення. Однак паніка, яка просочується в інформаційному просторі, необізнаність і безпечність на даний момент можуть зіграти злий жарт».

Коронавірус піде, а покупець на ринку нерухомості був і буде, впевнена експерт, тому що житло залишається найкращою альтернативою для заощадження інвестицій. Але уряду і бізнесу доведеться мати справу з економічними наслідками карантину і вірусу. Це реальність, яку потрібно прийняти і бути готовим вистояти.

На жаль, пандемія не зупиниться на пару тижнів карантину. Як прогнозує Ангеліна Деревльова, ймовірно, економіка замре на 1,5-2 місяці.

«Якщо Нацбанк впорається з панікою, або введе обмеження на торгівлю валютою, то ринок нерухомості почне відновлюватися до середини літа, — вважає вона. — Якщо ж гривня продовжить падіння, то прогнозувати не беруся. Крім коронавіруса в Україні на сьогодні вистачає проблем».

На думку Сергія Кучера, коронавірус і карантинні заходи вплинуть не тільки на первинний ринок нерухомості в нашій країні, а й призведуть до зниження економічної активності в цілому. «Я не впевнений, що криза вже почалася. Але, думаю, що ми його відчуємо і побачимо через місяць-два. Уповільнення будуть абсолютно за всіма бізнес-напрямками, — говорить він. — І вже зараз зрозуміло, що виникнуть труднощі з матеріалами, сировиною та комплектуючими — зміщення термінів поставки з Європи неминуче, заводи закриваються на карантин, закриті і кордони».

Дуже складно доведеться компаніям без фінансової «подушки»: «Компанії, які не мали фінансового «плеча» і працювали на граничних ресурсах, зупинять будівництва», — упевнений Олексій Коваль.

Але криза — це не тільки негатив і паніка на ринку. «Завжди криза — це випробування на антикрихкість для компаній і проектів, — говорить Ярослава Чапко. — Будь-який ринок не може існувати без криз і стресів. Але ринок або компанії, які розвиваються в сприятливому середовищі (що ми спостерігали протягом останніх років — постійний попит на квартири, зростання кількості угод, зростання цін) не розглядають загрозливі сценарії при плануванні своєї діяльності. У деяких компаніях стратегічне планування відсутнє, термін «сценарне планування» взагалі знає обмежена кількість фахівців в сфері нерухомості, а управління проектами відбувається «день в день».

Як наслідок, такі компанії не готові до криз. Вони ігнорують перші симптоми кризи, спостерігають за конкурентами, намагаються продовжувати працювати в звичайному режимі, і через деякий час виявляються в глухому куті. «Рекомендую до читання книгу Н.Талеба «Антикрихкість — як отримати вигоду з хаосу», — нагадує Ярослава, — в якій він детально розглядає, як не потрапити в таку пастку. Основною ідеєю книги є створення антикрихкого предмета, який би міг не просто протистояти кризам, а й ставати краще і отримувати вигоду від ситуації. Якщо перенести це тлумачення антикрихкості на ринок нерухомості, то перш за все, девелопери повинні турбуватися пр. антикрихкість своїх проектів — тих цінностей, які дозволять зберігати попит на квартири при будь-якому розвитку подій».

На житло попит буде завжди. У цьому сегменті немає точки насичення, адже люди завжди прагнуть забезпечувати для себе кращі умови. Тому сьогодні важливо не просто протриматися і вижити, але стати сильніше, конкурентніші, краще. Світ вже не буде колишнім.

Посилання на джерело

Ринок житла зреагував на пандемію посиленням заходів безпеки і прогнозує зростання цін

/Новини

Карантин — дуже непростий час для бізнесів, де онлайн продажі практично неможливі. Ринок житла — один з таких. Непростий це час і для інвесторів, стурбованих, як вплинуть заходи, що вживаються державою для захисту від епідемії COVID-19, на ціни, а також будівництво будинків і квартир. Як справляються з карантином забудовники Києва і області, як почувають себе відділи продажів в перший тиждень карантину і чи вплине пандемія на ціни і темпи будівництва.

«Віддалений режим» — не для всіх

Зараз частина девелоперів вже працює у віддаленому режимі. Потрібно віддати належне: зазвичай досить консервативний та інертний бізнес забудовників в цей раз показав оперативну реакцію на події. Це — хороший знак розвитку бізнесу в плані швидкості прийняття рішень. З іншого боку, далеко не всі підрозділи компаній пішли працювати з дому. Що залишилися в офісі, вживають заходів з дезінфекції.

Як правило, вдома на карантині працюють відділи маркетингу і PR, їм подібні, тобто всі, чия робота може жорстко не прив’язуватися до присутності в офісі або на об’єкті. Співробітники отримали віддалений доступ до робочих місць, вся комунікація відбувається on-line або в телефонному режимі. Відділи продажів працюють як в форматі віддаленого консультування, так і як і раніше відкриті для відвідування, але з запропонованими заходами безпеки.

Так, прес-служба ХК «Київміськбуд» повідомила, що всі працюють в штатному режимі. Центральний офіс і відділи продажів відкриті, менеджери консультують і продають нерухомість.

Продовжують працювати відділи продажів «Інтергал-Буд» — в повноцінному режимі та в повному складі.

«Наші відділи продажів працюють за звичайним графіком і також забезпечені всіма необхідними захисними засобами. Правда, заради безпеки — по одному менеджеру в кожному відділі. Решта — працюють віддалено: консультують по телефону, комунікують у всіх можливих месенджерах, обробляють запити з мережі і сайтів житлових комплексів. Останній тиждень — то час, коли люди стали більше проводити час в гаджетах і ми це відчули, — повідомляє KV Сергій Кучер, генеральний директор компанії Edelburg Development. — Також велика частина співробітників back office працює у віддаленому режимі. Всі залишаються на зв’язку і виконують свої обов’язки».

У компанії-регіональному забудовника CBS Holding, за даними Ярослави Чапко, директора з продажу та маркетингу, також все відділи продажів поки працюють в штатному режимі. Компанією вжиті заходи, покликані забезпечити безпеку роботи.

Деякі компанії повністю відмовилися від роботи offline. Так, компанія «ОБРІЙ» з 17 березня перевела роботу персоналу центрального офісу в віддалений формат. Офіси відділів продажів працюють виключно в режимі online-консультацій.

Чи не першою компанією, яка консультує ринок нерухомості і активно працює із забудовниками, яка ввела віддалений формат роботи, стала SQM Experts. Ще за тиждень до офіційного карантину співробітники були відправлені на віддалений режим, а комунікації переведені online.

«Наша робота в цілому заснована на аналізі даних статистики. У ситуації, яка склалася, ми дуже уважно стежили за розвитком ситуації з вірусом в світі, аналізували цифри і динаміку. І вважаємо, що є певний досвід західних країн, який потрібно і важливо впроваджувати вчасно, — каже Женя Баглай, концептолог, засновник компанії SQM Experts. — Саме тому ми повністю перейшли в дистанційний режим роботи, розробили правила і формат. Слід серйозно ставитися до карантину, обмежити офлайн-спілкування до мінімуму, уникати людних місць. Правила карантину слід сприймати не як рекомендації або побажання, а як серйозні дисциплінарні вимоги. На кону — безпека ваша і ваших партнерів».

Зараз, за ​​словами Жені Баглай, більшість компаній, з якими працює її консалтингова компанія, перевели офіси на дистанційну роботу. При цьому спаду в комунікаціях немає — всі розуміють ситуацію і спокійно працюють, використовуючи сучасні засоби зв’язку.

Складна ситуація підштовхнула девелоперів до подальшого розвитку цифровізації бізнесу. Багато компаній перейшли в телефонне або online-консультування.

Анна Лаєвська, комерційний директор компанії «Інтергал-Буд», розповіла про план дій компанії з продажів і роботі відділів продажів на найближчий час. У нього входить заочне консультування і експонування об’єктів в режимі online.

Вся актуальна інформація представлена ​​в новому Телеграм-каналі компанії, там же будуть спеціальні умови і акції. Індивідуальну консультацію можна отримати також по телефону або в Skype. Заявку на обрану квартиру легко залишити, заповнивши google-форму. У центральному відділі продажів компанії також працює сучасна VR-кімната, в якій покупець може віртуально погуляти по флагманському проекту бізнес-класу INTERGAL CITY.

«Ми змінюємо порядок організації переглядів демонстраційних квартир. Для всіх покупців в телеграм-каналі будуть доступні оглядові online-екскурсії по всім нашим шоу-румам, — повідомила Анна Лаєвська. — Ми повністю відмовилися від групових переглядів, однак готові проводити індивідуальні тури за попереднім записом і відповідно до рекомендацій МОЗ. Більш того, пропонуємо покупцеві спеціальні антикризові вигідні умови покупки по кожному комплексу окремо. У нас продовжує діяти система тривалої розстрочки від забудовника з можливість погасити її достроково без штрафних санкцій».

Спілкування з клієнтами в CBS Holding, за словами Ярослави Чапко, максимально переведено в online-режим. Потенційні покупці можуть задати будь-яке питання он-лайн в одному з месенджерів, при необхідності отримати консультацію, планування, записатися на перегляд на зручний для них час. «Ми підготували для наших інвесторів, а також для всіх тих, хто цікавиться нашими проектами і нерухомістю в цілому, цікаві матеріали, огляди, які плануємо публікувати в соціальних мережах протягом періоду карантину. Так ми підтримуємо контакт з потенційними покупцями, не даємо приводу забути про нас», — зазначила Чапко.

Дуже оперативно відреагував на карантин найбільший в Україні пошуковик нерухомості ЛУН, полегшивши відділам продажів ЖК комунікацію з покупцем. З огляду на необхідність забудовників працювати з покупцями дистанційно, команда ЛУН додала на сайті, на сторінці об’єкта можливість зв’язатися з забудовникіом по VIBER і SKYPE. Тимчасово прибрали функцію «Записатися до відділу продажів». І робота по змінам в зв’язку з карантином триває в активному режимі.

Тотальна дезінфекція

Працюючі відділи продажів забудовників проводять посилені санітарні заходи. У хід йдуть практично всі заходи щодо санітарної безпеки — від вологого прибирання до САНІТАЙЗЕРА в офісах.

В «Київміськбуді» у відділах продажів регулярно проводять дезінфекцію і санобробку поверхонь столів і підлоги, регулярне провітрювання. На ресепшені компанія розмістила САНІТАЙЗЕР для гігієни рук. На поверхах центрального офісу додатково встановлені диспенсери зі знезаражувальною рідиною. У кабінетах є засоби для дезінфекції шкіри. На вході в компанію можна поміряти температуру пірометром.

Деякі компанії посилили заходи безпеки ще до скасування транспортного сполучення. За даними Ангеліни Деревльової, директора з маркетингу та продажу ЖК бізнес-класу RiverStone, співробітники офісу не користуються громадським транспортом. Доставка необхідного — тільки через кур’єрів з індивідуальними засобами захисту. Офіс забезпечений антисептиками, співробітники, як і потрібно, регулярно миють руки і проводять інші санітарні заходи.

У відділах продажів «Інтергал-Буд» посилили заходи безпеки. Проводять постійна вологе прибирання за графіком з обробкою всіх поверхонь антисептичними засобами, кварцування приміщень. Є індивідуальні заходи захисту для співробітників та покупців (маска, антисептики, вітаміни).

У компанії Perfect Group всіх співробітників забезпечили необхідними засобами захисту: медичними масками, респіраторами та засобами для дезінфекції. Дотримуються всі запобіжні заходи в умовах карантину, а також щодня вимірюється температура всім працівникам. Більш того, компанія почне співпрацю з медичними установами для допомоги в придбанні необхідних медикаментів, засобів захисту і обладнання.

Ліди, дзвінки, перегляди, угоди — що сьогодні?

Як всякий форс мажор, карантин вибив ринок житла зі звичної колії. Дивимося на ситуацію з лідами, дзвінками, переглядами і угодами. Поки ситуація з кількістю цільових дзвінків в відділи продажів різна, цілком зробити висновки девелопери зможуть пізніше. Так, за даними Олексія Коваля, керівника проектів Perfect Group, в компанії спостерігається незначний спад дзвінків, до 5-10% відсотків.

У регіональному CBS Holding, як повідомила Ярослава Чапко, кількість цільових дзвінків ще на рівні докарантинного періоду.

У ЖК River Stone (бізнес-клас) кількість дзвінків і візитів почала стрімко скорочуватися разом з ростом курсу долара, повідомила Ангеліна Деревльова.

Костянтин Новофастівський, керівник MarketCall Україна, який працює із забудовниками по наданню цільових дзвінків, в цілому відзначає навіть зростання цільових дзвінків. Зараз у компанії з огляду на карантин залишилося 8 ЖК від трьох забудовників.

«Багато відділів продажів закрилися на карантин і зупинили активні рекламні кампанії. Як результат, трафік розподіляється між «Київміськбудом», «Інтергал-буд» і іншими, хто не здається. Плюс, через стрибок долара, динаміка дзвінків не впала. Так, хтось із покупців передумав, але є багато тих, хто дуже зацікавлений в покупці, поки забудовники не перерахували гривневу ціну згідно з новим курсом долара», — відзначає експерт. На 17 і 18 березня, за даними Костянтина Новофастівського, кількість цільових дзвінків навіть вище середньо лютневих показників.

При цьому, девелопери спостерігають зростання відвідуваності сайтів.

«Сильно збільшилася відвідуваність сайту компанії і сайтів наших об’єктів. Особливо це актуально для ЖК «Лебединий», ЖК Terracotta, а також нових проектів, — говорить Олексій Коваль. — Дуже цікавий тренд — люди шукають або квартири в будинках на фінальній стадії, або вибирають зовсім на перспективу».

Очікувано, покупці стали менше бувати у відділах продажів. Але великі компанії все ж, кажуть, що відвідувачі є. Так, за даними прес-служби «Київміськбуду», люди продовжують відвідувати відділи продажів холдингу. Скорочення відвідувачів відзначили в Perfect Group і в CBS Holding. Online-комунікації виручають. Але менеджери продовжують активно працювати з покупцями.

А ось з угодами на тлі зростання долара ситуація поки виглядає підбадьорливо. Як зазначає Ангеліна Деревльова, «кількість угод (на понеділок, 16 березня) не скоротилася — поки працюємо за старими домовленостями». Але на думку фахівця, швидше за все на цьому тижні продажі зупиняться — паніка зробить свою справу.

У Perfect Group зараз — збільшення кількості угод.

«Особливо зріс попит на 3х-кімнатні квартири, — каже Олексій Коваль. — Поки важко простежити причини: це і бажання вкласти гроші, і невпевненість в банківських інструментах, і навіть наявність вільного часу».

Будівництво: поки все за планом

Поки компанії ведуть будівництво своїх об’єктів. Виконуються роботи за графіком на майданчиках ХК «Київміськбуд». Ведуть всі будівельні роботи ведуться за графіком проекту виконання робіт в Edelburg Development.

Обіцяють вчасно, як планувалося, ввести в експлуатацію об’єкти Perfect Group.

«У компанії достатньо фінансових ресурсів, затримок поставки будматеріалів немає: компанія тримає руку на пульсі і провела переговори з усіма ключовими постачальниками. Продаж нерухомості в новобудовах не припинилася. А з огляду на ситуацію на валютному ринку і в банківському секторі, купувати житло вигідно саме зараз», — відзначає Олексій Коваль.

В «Інтергал-Буд» також забезпечена можливість добудувати і вчасно здати об’єкти. «Ми як забудовник прекрасно розуміємо, що люди хочуть купувати по-справжньому ліквідний продукт, який не знеціниться через курсових коливань. Імовірність падіння попиту на наших об’єкти вкрай низька. Для покупця є три ключових маркера проекту: висока якість будівництва (сертифіковані матеріали, надійні підрядники, використання інноваційних продуктів), концепт проекту (локація, інфраструктура в складі і поза проектом, благоустрій), а також надійність забудовника і ЖК. У компанії «Інтергал-Буд» достатньо коштів для продовження будівництва і своєчасної здачі об’єктів. Незалежно від темпів продажів і ситуації з карантином», — говорить Анна Лаєвська. Більш того, до 31 березня компанія зафіксувала за своїми столичним новобудовам курс долара 25,5 грн.

Доводиться девелоперам і вести «анти панічну» роботу. «Зараз наші менеджери активно працюють як з існуючими інвесторами, так і з новими клієнтами. Якщо в першому випадку у покупців просто паніка, і їх необхідно заспокоїти, пояснити, що об’єкти обов’язково будуть добудовані, то з другими ситуація складніша. З одного боку, вони розуміють, що час для інвестицій саме правильний, але страх невизначеності поки що переважає», — резюмує Ярослава Чапко.

Час заробити?

Як завжди, є ті, хто від кризи втрачають, і ті, хто заробляють. Настає час спекулянтів — тих, хто не піддається кризовим настроям, а шукає можливості для заробітку, впевнена Ярослава Чапко.

 «Ціни на новобудови ще докризові, а долар виріс на 12-15%. Після закінчення карантину зростання цін на новобудови буде неминучим, що забезпечить спекулянтам непогану прибутковість», — відзначає експерт.

«Тому, з огляду на ситуацію на валютному ринку і в банківському секторі, інвестувати в нерухомість вигідно зараз», — вважає Сергій Кучер.

Продаватися будуть, за прогнозами Олексія Коваля, об’єкти на високій стадії готовності у топових девелоперів, попит на них є. При цьому, квартири будуть дорожчати, тому що в собівартості квадратного метра є частина імпортних складових.

«Собівартість квартир при будь-якому курсі буде не менше 650-700 $ для комфорт класу, і понад 1000 $ для бізнесу класу, — акцентує керівник проектів Perfect Group. — Це мінімальна сума, у скільки обійдеться квадратний метр для забудовника».

З урахуванням всіх факторів, у компанії Perfect Group — позитивний для ринку прогноз: падати в ціні житло не буде. Зате зараз відкрито вікно можливостей для покупців — люди можуть вигідно придбати квартири сьогодні, поки девелопери не поміняли ціни.

Що буде з цінами? Зростання долара, як правило, завжди впливає на ціноутворення на «первинці». За спостереженнями Ярослави Чапко, проекти в бізнес- і преміум-класах завжди номінують ціну у валюті, тому зниження курсу гривні до долара відповідно буде відображено в зростанні гривневих цін. Деякі регіональні ринки номінують ціни у валюті навіть для проектів комфорт і економ класів. Тому, варто очікувати зростання гривневих цін і для проектів бюджетного сегмента.

«Період тривалого падіння гривні протягом 2014-2018 років дозволяє виявити певні тренди первинного ринку нерухомості, які спостерігалися протягом цього періоду, — зазначає фахівець. — Швидше за все, в цьому році ми будемо спостерігати схожі тенденції.

  1. Зростання цін первинного ринку практично у всіх сегментах відбувався непропорційно зростанню курсу долара до гривні. Тобто, темпи зростання цін були істотно менше, ніж темпи зростання долара до гривні.
  2. Зростання цін первинного ринку відбувалося з лагом від 1 до 2 тижнів після кожного стрибка долара. За цей період девелопери спостерігали за попитом і відповідно коректували свої цінові пропозиції.
  3. Зростання гривневих цін компенсувалося різними акційними пропозиціями — від розстрочки на довгий термін в прямих знижок, які доходили до 30% (звичайно, припускаємо і «креативну» роботу маркетологів, які сумлінно працювали над лідогенерації, заманюючи покупців до відділів продажів «скаженими знижками» , які в реальності виявлялися спеціальними умовами для 1-2 квартир).
  4. Хвилеподібний попит на квартири, особливо бюджетного сегменту, після кожного валютного стрибка».

При цьому девальвація гривні традиційно привертала більше покупців на ринок новобудов. Це 2 категорії:

  • ті, у кого заощадження в валюті і вони шукали приміщення для власного використання. Вони намагаються придбати квартиру до того, як девелопери переглянуть гривневі ціни.
  • інвестиційні спекулянти — заробіток на нерухомості давно став окремою галуззю підприємництва. Якщо в минулому році інвестиційні спекулянти працювали в сегменті ОВДП, то в цьому році є всі шанси їх побачити на первинному ринку житла — цінові коливання дають прекрасну можливість заробити від 20-30% річних, за умови інвестицій в надійні забудови.

Дуже ризикують проекти на ранніх стадіях девелопменту. З таких проектів виграють ті, які покажуть динаміку будівництва. На них, впевнена Ярослава Чапко, доведеться левова частка попиту, переважно спекулятивного.

Випробування на антикрихкість

Наш ринок нерухомості не раз переживав кризи. Пам’ятні всім наслідки світової кризи і 2008 року, недавні 2014-2015 з війною і обвалом гривні, обвалом банківської системи і анексією Криму.

«Обидва ці періоди, незважаючи на крайню складність ситуації, дали багато первинному ринку нерухомості. Вони навчили забудовників вибудовувати стратегію роботи в непростих ситуаціях, спираючись на платоспроможний попит. І ці стратегії пройшли випробування: стало зрозуміло, що модель «залучайте гроші інвестора і будуйте за їх рахунок» себе зжила, прийшов час фінансово грамотного девелопмента і клієнтоорієнтованого сервісу, — говорить Анна Лаєвська. — Варто визнати, що до епідемії не був готовий ніхто. Ми ще не відчули реальних наслідків, з якими бореться Китай, Італія, Німеччина та інші країни. Тимчасові труднощі, пов’язані з превентивними заходами захисту — абсолютно правильне і виважене рішення. Однак паніка, яка просочується в інформаційному просторі, необізнаність і безпечність на даний момент можуть зіграти злий жарт».

Коронавірус піде, а покупець на ринку нерухомості був і буде, впевнена експерт, тому що житло залишається найкращою альтернативою для заощадження інвестицій. Але уряду і бізнесу доведеться мати справу з економічними наслідками карантину і вірусу. Це реальність, яку потрібно прийняти і бути готовим вистояти.

На жаль, пандемія не зупиниться на пару тижнів карантину. Як прогнозує Ангеліна Деревльова, ймовірно, економіка замре на 1,5-2 місяці.

«Якщо Нацбанк впорається з панікою, або введе обмеження на торгівлю валютою, то ринок нерухомості почне відновлюватися до середини літа, — вважає вона. — Якщо ж гривня продовжить падіння, то прогнозувати не беруся. Крім коронавіруса в Україні на сьогодні вистачає проблем».

На думку Сергія Кучера, коронавірус і карантинні заходи вплинуть не тільки на первинний ринок нерухомості в нашій країні, а й призведуть до зниження економічної активності в цілому. «Я не впевнений, що криза вже почалася. Але, думаю, що ми його відчуємо і побачимо через місяць-два. Уповільнення будуть абсолютно за всіма бізнес-напрямками, — говорить він. — І вже зараз зрозуміло, що виникнуть труднощі з матеріалами, сировиною та комплектуючими — зміщення термінів поставки з Європи неминуче, заводи закриваються на карантин, закриті і кордони».

Дуже складно доведеться компаніям без фінансової «подушки»: «Компанії, які не мали фінансового «плеча» і працювали на граничних ресурсах, зупинять будівництва», — упевнений Олексій Коваль.

Але криза — це не тільки негатив і паніка на ринку. «Завжди криза — це випробування на антикрихкість для компаній і проектів, — говорить Ярослава Чапко. — Будь-який ринок не може існувати без криз і стресів. Але ринок або компанії, які розвиваються в сприятливому середовищі (що ми спостерігали протягом останніх років — постійний попит на квартири, зростання кількості угод, зростання цін) не розглядають загрозливі сценарії при плануванні своєї діяльності. У деяких компаніях стратегічне планування відсутнє, термін «сценарне планування» взагалі знає обмежена кількість фахівців в сфері нерухомості, а управління проектами відбувається «день в день».

Як наслідок, такі компанії не готові до криз. Вони ігнорують перші симптоми кризи, спостерігають за конкурентами, намагаються продовжувати працювати в звичайному режимі, і через деякий час виявляються в глухому куті. «Рекомендую до читання книгу Н.Талеба «Антикрихкість — як отримати вигоду з хаосу», — нагадує Ярослава, — в якій він детально розглядає, як не потрапити в таку пастку. Основною ідеєю книги є створення антикрихкого предмета, який би міг не просто протистояти кризам, а й ставати краще і отримувати вигоду від ситуації. Якщо перенести це тлумачення антикрихкості на ринок нерухомості, то перш за все, девелопери повинні турбуватися пр. антикрихкість своїх проектів — тих цінностей, які дозволять зберігати попит на квартири при будь-якому розвитку подій».

На житло попит буде завжди. У цьому сегменті немає точки насичення, адже люди завжди прагнуть забезпечувати для себе кращі умови. Тому сьогодні важливо не просто протриматися і вижити, але стати сильніше, конкурентніші, краще. Світ вже не буде колишнім.

Посилання на джерело